متاورس دقیقا چیست؟ متاورس چه ارتباطی با فیسبوک دارد؟ زندگی در این دنیای مجازی چگونه است؟ارز دیجیتال و متاورس؟ متاورس به کجا می‌رود؟ در این مقاله قرار است پاسخی مختصر به این سوال ها بدهیم. علاوه بر این فرضیه ای را مطرح کنیم که با خواندنش مغز انسان سوت می‌کشد!

metavers and mark zuckerberg

تغییر نام شرکت فیسبوک به متاورس (متا)

28 اکتبر 2021،مدیر عامل مارک زاکربرگ، اسم شرکت فیسبوک را به متاورس تغییر داد.

البته این تغییر درمورد فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌اپ اعمال نمی‌شود و تنها مربوط به شرکت مادر است. درنتیجه آنها به فعالیت جداگانه خود ادامه می‌دهند.

مارک زاکربرگ بیان می‌کند که متاورس، آنچه که انجام می‌دهند و آنچه که قرار است انجام بدهند را بهتر توصیف می‌کند، زیرا دامنه خود را فراتر از رسانه های اجتماعی و به حوزه هایی مانند، واقعیت مجازی (VR) گسترش می دهد. او گفته علت انتخاب نام متاورس، این است که متا یعنی؛ فراتر و این همان مقصد ماست.

در متاورس، قادر خواهیم بود تقریباً، هر کاری را که تصور می‌کنیم، انجام دهیم. با دوستان و افراد خانواده دور هم جمع شویم، کار کنیم، یاد بگیریم، بازی کنیم، خرید کنیم و حتی خلق کنیم. تجربه فعالیت های جدیدی که تا این لحظه، امکان پذیر نبود است و فراتر از کامپیوترها و گوشی های همراه برویم.

metavers

متاورس چیست؟ و چه نیست؟

متاورس به یک تکنولوژی، گجت یا ابزار دیجیتالی، پلتفرم محدود نمی‌شود. بلکه یک دنیای سه بعدی مجازی است؛ که هر آنچه که با گوشی خود یا پلتفرم های مختلف انجام می‌دادید، را در برمی‌گیرد. با استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی،بدون محدودیت های زمان و مکانی این دنیا، به جهانی پا می‌گذاریم، که می‌توانیم با دیگران تعامل کنیم، به گالری نقاشی یا شهربازی برویم، خرید و فروش انجام بدهیم و دنیای مطلوب خود را بسازیم.

علاوه بر همه این موارد، این جهان مجازی برتری قابل توجهی با تجربیات قبلی ما دارد و آن احساس حضور است. فرض کنید با کمک هدست یا عینک مجازی، با همکاران خود دور میز، در جسله کاری شرکت کردید؛ تجربه ای بسیار متفاوت تر از تماس ویدیوئی بر پلتفرم هایی چون زوم یا اسکای. همه چیز درآنجا وجود دارد و شما واقعا احساس می‌کنید، آنجا حضور دارید.

اکنون به این فکر کنید که امروزه، چه دارایی فیزیکی ای دارید که می توانند در آینده، فقط هولوگرام باشند. تلویزیون، بازی‌های رومیزی، دکوری ها و … به جای وسایل فیزیکی که در کارخانه‌ها مونتاژ می‌شوند، هولوگرام‌هایی می‌شوند که توسط سازندگان در سراسر جهان طراحی شده‌اند.

world of metavers

ساختن زندگی در متاورس

زندگی در متاورس چه طور خواهد بود؟ چه طور خالق آن می‌شویم؟ خرید و فروش، مبادلات چگونه انجام می‌شود؟

متاورس هم مانند هر جهانی پایه، اساسی و دروازه ورودی خاص خود را دارد. هر کدام از ما به عنوان یک آواتار با کمک تکنولوژی واقعیت مجازی، وارد این دنیا وارد می‌شویم. آواتاری که خودمان طراحی می‌کنیم، منحصر به فرد است و هویت ما رو تشکیل می‌دهد. حالا چطور در این دنیای مجازی می‌توانیم به مبادله بپردازیم؟ دنیا مجازی هم، اموال و دارایی‌های خاص خود را دارند. در بعضی از پروژه ها زمین های دیجیتالی، خرید فروش می‌شود یا هرمندان و طراحان، آثار خود را به نمایش می‌گذارند. شخصی تمایل دارد آواتارش با لباسی از گوچی یا کفشی از آدیداس ظاهر شود، آن را از کجا تهیه کند؟ پس مثل این دنیا به ارزی برای مبادله نیاز داریم،اینجا است که ارزهای دیجیتال به متاورس پیوند می‌خورد و پایه‌ اقتصاد آن می‌شود.

(در مقاله ای بجداگانه به بازی ها و پروژهای متاورس و ارزهای آن می‌پردازیم.)

future-meta-metaverso

انتها و مقصد متاورس

 تحقق کامل متاورس، به ادعای مارک زاکربرگ،5-10 سال زمان می‌برد. سپس به جریانی اصلی تبدیل خواهد شد و نسل بعدی اینترنت را تشکیل می‌دهد. درنهایت، چه در واقعیت مجازی (VR)، چه در واقعیت افزوده (AR) یا صرفاً روی یک صفحه نمایش، وعده متاورس این است که مرز زندگی دیجیتالی و واقعی ما را باریک تر کنند. متاورس می‌خواهد ارتباط، بازی و سرگرمی،گردش، ورزش، کسب کار و مبادلات را به طور متفاوتی، تسهیل بخشد.

هماهنند رویایی که اولین بار، نیل استفنسون، نویسنده داستان های علمی تخیلی، در سر داشته است. آواتارهای انسانی و عوامل دیجیتالی در یک فضای مجازی سه بعدی، با یکدیگر تعامل دارند. او بود که اصطلاح “متافورس” را در رمان خود Snow Crash در سال 1992 آورده است. انسان هم بار ها ثابت کرده است که رویاهایش را زندگی خواهد کرد.

 

 

فرضیه ای در مورد متاورس که با خواندن آن،مغز انسان سوت می‌کشد!

شخصی در توییتر یک فرضیه جالبی در مورد متاورس مطرح کرده است. ترجمه آن را به طور خلاصه آورده ایم.

همه در مورد متاورس اشتباه می‌کنند!

بیشتر مردم فکر می‌کنند که متاورس یک مکان مجازی است، چیزی شبیه فیلم Ready Player One. اما اگر متاورس یک مکان نباشد،چی؟

متاورس یک مکان نیست،بلکه یک زمان است! بله،لحظه‌ای در زمان! فرضیه The Singularity، در هوش مصنوعی را شنیدید؟ لحظه در زمان که هوش مصنوعی، از انسان ها باهوش تر می شود.

متاورس زمانی‌ست که زندگی دیجیتالی، برای ما با ارزش تر از زندگی فیزیکی می شود. این یک تغییر یک شب نیست؛ یا اختراعی که توسط یک نفر ساخته شود. این دگرگونی 20 سال است که آغاز شده است و به دنبال آن، قسمت های مهم زندگی ما دیجیتالی می‌شود.

  •  کار: استفاده از لپ تاپ و برنامه‌هایی مثل زوم به جای رفتن به شرکت یا کارخانه
  • ارتباطات: با دنبال کننده‌های شبکه های اجتماعی به جای دوستان و همسایه ها. کجا افرادی هم‌تفکر خود را پیدا می کنیم؟ توییتر
  • بازی: بچه‌ها بیشتر fortnite بازی می‌کند تا والیبال و بسکتبال.
  • هویت: فیلترها به جای آرایش. همینطور، استوری ها در شبکه های اجتماعی، نمایشگر شخصیت شده اند. چی مهم تر هست؟ اینکه در دنیای واقعی چه ظاهری دارد یا اینکه در اینستاگرام به چه شکلی نمایش پیدا می‌کنید؟

به زودی برخی شرکت ها شروع به ساخت عینک های واقعیت مجازی می‌کنند که تمام روز بر روی صورتمان قرار می‌گیرد. درنتیجه، توجه ما به صفحات نمایشگر از 50% به حدود 90% می‌رسد. این همان لحظه ایست که متاورس آغاز می‌شود، زمانی که دنیای دیجیتال مهم تر از دنیای واقعی می‌شود.

حالا این چیز بدی‌ست یا خوب؟ مثل هر چیزی، نه بد است نه خوب. فقط یک چیز است! یک چیز کاملا متفاوت!